Layout-ul lui Traktor Kontrol S2 MK3 este unul clasic,aranjamentul seamana cu 2 cd-playere si un mixer. O sa luam pe rand fiecare sectiune si o sa vedem butoanele, functiile cheie ale acestora dar si conexiunile disponibile.
MIXER
Mixerul este inima unui setup de DJ. Cu ajutorul lui putem combina 2 sau mai multe surse audio, le putem modifica caracteristicile fonice cu ajutorul EQ-ului si putem modifica volumul lor.
Mixerul prezent pe Traktor Kontrol S2 MK3 are 2 canale audio. Pe langa butoanele prezente pe fiecare canal avem si o serie de butoane si potentiometrii cu functii diverse precum Sample, Headphone Volume, Mix sau Quantize.
- GAIN. Modifica volumul de intrare al sursei audio conectate la canal. Este folosit atunci cand trebuie sa faci ajustari fine de volum sau atunci cand ledul rosu al vumetrului se aprinde insistent.
- EQ. Este pe 3 benzi si poate modifica sunetul unei piese prin adaugarea sau scoaterea anumitor frecvente – inalte, medii sau joase.
- FX SELECT. Sectiunea de efecte prezenta in partea din mijloc te ajuta sa adaugi unul din cele 4 efecte setate pe cele 4 butoane. Cu ajutorul potentiometrului putem modifica rapid cantitatea de efect trimisa pe canalul respectiv.
- CH VOLUME. Potentiometrul liniar modifica volumul de iesire al sursei audio. Este folosit foarte des atunci cand mixezi.
- CROSSFADER. Este un potentiometru ce face schimbul intre Canalul 1 (A) si Canelul 2 (B). Atunci cand este total in partea stanga se aude Canalul 1 (A), cand este total in partea dreapta se aude Canlul 2 (B) iar cand este pe mijloc, ambele canale se aud suprapuse.
- MASTER. Potentiometrul cu ajutorul caruia modificam volumul total al consolei.
- SAMPLE. Potentiometrul de volum pentru canalul Sample.
- PHONES MIX. Cu el poti alege ce anume auzi in casti, ai de ales intre sunetul ce se aude in boxe sau cele doua canale.
- PHONES VOL. Potentiometrul ce modifica volumul sunetului din casti.
- PHONE CUE. Cele doua butoane CUE de selectie, prezente in partea din mijloc selecteaza ce canal sa se auda in casti. Pentru asta potentiometrul Phones Mix trebuie sa fie total in partea dreapta.
- QNT. Quantize activeaza si dezactiveaza ajutorul programului atunci cand esti la inceput si apasarea butonului PLAY nu este tocmai exacta.
- MIC. Atunci cand legi un microfon acest buton trebuie sa fie apasat pentru a activa preamplificarea si a face posibila redarea lui in boxe.
- VU-METRU. Ledurile prezente intre cele doua fadere de volum iti arata volumul fiecarui canal. Este foarte important ca volumul sa fie pastrat la un nivel de 0 dB. Ledul de 6 dB se poate aprinde intermitent dar ledul rosu nu trebuie sa se aprinda niciodata. Daca acest lucru se intampla, vom folosi potentiometrul GAIN pentru a reduce volumul.
DECK
Deck-urile prezente pe consolele de DJ contin principalele functii ale unui CD Player dar si functii extra existente doar in soft-urile de mixat.
Cele doua deck-uri sunt identice ca si control si functii. Cu ajutorul lor putem cauta piese in libraria muzicala, le putem incarca si manipula pentru a putea fi mixate. In functie de fiecare consola si de gama din care face parte acestea pot fi din ce in ce mai complexe.
- JOG WHEEL. Te ajuta sa mixezi, sa faci scratch-uri sau sa modifici viteza melodiei pentru a o sincroniza cu alta. Partea de sus este sensibila la atingere si este gandita pentru scratch-uri iar partea laterala din cauciuc este folosita pentru a mari sau micsora viteza piesei.
- BROWSE. Potentiometru infinit cu functie de apasare. Cu el poti selecta fisierul audio in libraria muzicala iar prin apasare poti incarca fisierul in DECK. Tinand Apasat butonul SHIFT poti cauta in foldere si le poti deschide sau inchide.
- FLX. Functia FLUX activeaza HOTCUES provizorii, asta inseamna ca ele pot fi accesate atata timp cat padurile sunt tinute apasate.
- REV. Atunci cand este tinut apasat activeaza functia REVERSE si piesa se va deplasa in sens invers.
- GRID. Tinand apasat butonul GRID si invartind JOG WHEEL –ul putem muta gridul piesei stanga dreapta in functie de cum dorim modificarea acestuia.
- MOVE. Potentiometrul infinit activeaza functia Beatjump. Cu ajutorul lui poti face sarituri in piesa, inainte sau inapoi, pe timp si in sync. Marimea sectiunilor sarite este data de marimea LOOP-ului.
- LOOP. Potentiometru infinit ce seteaza marimea si activeaza sau dezactiveaza sectiunea ce se doreste a fi repetata.
- HOTCUES. Activeaza functia de HOTCUE (marker) pentru cele 8 PAD-uri RGB.
- SAMPLES. Activeaza functia SAMPLE pentru cele 8 PAD-uri RGB. Asta va transforma deck-ul C in sample deck, primul rand de PAD-uri pornesc si orpesc sample-urile iar cel de al doilea se ocupa de functia MUTE.
- KEYLOCK. Butonul blocheaza modificarea tonalitatii piesei. Atunci cand este activat, PITCH-ul va modifica doar viteza piesei, nu si tonalitatea acestei. Toatunci cand este activat putem modifica manual tonalitatea unei piese fara a modifica si viteza, cu ajutorul softului.
- SYNC. Sincronizeaza instant, ca si viteza, piesa incarcata in DECK cu piesa prezenta in celelalt DECK sau cu piesa MASTER. Te ajuta foarte mult in mixing si beatmatching atunci cand esti al icneput de drum sau cand vrei sa simplifici modul in care mixezi si sa te concentrezi pe adaugarea de efecte sau sample-uri.
- TEMPO. Faderuld e TEMPO sau PITCH, modifica viteza piesei incarcate in DECK. Este folosit cel mai des atunci cand vrei sa mixezi manual fara utilizarea functiei SYNC.
- PADS. Cele 8 paduri din cauciuci cu iluminare RGB pot controla HOTCUES sau SAMPLE. Selectia se face cu ajutorul butoanelor dedicate, aflate desupra lor.
- CUE. Butonul de CUE prezent pe DECK este folosit atunci cand mixezi manual, fara SYNC, pentru a putea porni piesa provizoriu sau atunci cand vrei sa introduci provizoriu elemente audio in mix. Functioneaza doar atunci cand este tinut apasat. Impreuna cu butonul SHIFT te ajuta sa ajungi instant la inceputul piesei.
- PLAY/PAUSE. Este cel mai folosit buton de pe DECK. Cu el pornesti si opresti piesa.
- SHIFT. Butonul SHIFT este un buton de tip MODIFIER. Cu ajutorul lui putem accesa functia secundara a butoanelor si potentiometrilor de pe consola.
CONEXIUNI
Orice echipament de DJ are o serie de conexiuni ce te ajuta sa trimiti sunetul in boxe sau casti si sa legi surse externe precum microfoane sau surse auxiliare.
Traktor Kontrol S2 MK3 este o consola entry-level, asadar conexiunile acopera strictul necesar si sunt inclinate catre multimedia si home use.
- PHONES OUT. Este singura conexiune aflata in partea din fata a consolei. O conexiune de tip Jack Mic Stereo 3.5mm (TRS) si este destinat conectarii castilor audio.
- MIC. Intrarea de microfon de tip Jack Mare 6.5mm (TS). Este o conexiune nebalansata si destinata microfoanelor dinamice.
- MAIN OUT. Iesirea principala catre boxe. Este de doua feluri, RCA Stereo sau Jack Mic Stereo 3.5mm (TRS).
- iOS. Este un port USB 2.0 type A destinat conexiunii unei tablete de tip iPAD pentru a mixa. Este necesara instalarea softului Traktor DJ 2 pe tableta. Este nevoie de un cablu lightning si un alimentator extern, ambele achizitionate separat.
- USB. Portul principal USB 2.0 type B. Cu ajutorul lui putem conecta consola la calculator pentru a mixa. Se ocupa atat de transferul MIDI si Audio cat si de alimentarea consolei.
- 15V-1.2A. Este mufa de alimentare a consolei. La ea se poate conecta un alimentator extern achizitionat separat. Este necesar doar in cazul in care se doreste utilizarea unui iPAD sau atunci cand laptopul nu poate asigura necesarul de curent pentru a asigura o functioneaza stabila.
Felicitari !
Acum ca am invatat toate butoanele, potentiometrii si functiile acestora, ne putem apuca serios de mixat.
Ne auzim curand!